Varukorg (0)

3500,00 kvar till fri frakt

Fri frakt!

Vi erbjuder fri frakt vid order med totalsumma över 3500.00

Totalt

Exkl. moms

Gå till kassan

VANLIGA FRÅGOR & SVAR

Maskinhandel

Nedan hittar du svar på de vanligaste frågorna rörande maskinhandel, övriga frågor vänligen kontakta oss. Du kan nå oss på telefon 040-22 32 50 mellan 08:00-17:00 på vardagar.  Via mejl på order@farmersfirst.se.
Vårt mål är att besvara alla samtal direkt och mejl inom 24 timmar under ordinarie arbetstid.

1) Vilka maskiner och redskap erbjuder Farmers First?
- Utbudet av maskiner och redskap finns under maskinväljaren.

2) Hur kan jag enklare hitta de maskinerna jag är intresserad av?
- I maskinväljaren kan du filtrera maskiner utifrån områdena Grönyta, Lantbruk, Entreprenad, Lastning och Transport. Under respektive maskintyp finns alternativet att filtrera olika maskintyper inom en viss kategori, exempelvis under Lantbruk kan du välja olika underkategorier. Du kan även välja mellan olika varumärken för att få fram alla maskiner och redskap från en tillverkare.

3) Hur blir jag användare och kopplar till mitt företag?
- För att bli användare och koppla till ditt företag behöver du skapa ett användarkonto.  När kontot är skapat kan du enkelt koppla det till ditt företag och börja använda våra lösningar direkt. För mer detaljerad information och hjälp med registreringen klicka här.

Vår lösning är utformad för företagare. Som användare behöver du kopplas till ett företag, och det är företagsägaren som bjuder in användare till företaget. För att komma igång, skapa ett användarkonto och be företagsägaren att skicka en inbjudan. För mer information om hur du kopplar ditt företag och lägger till användare, klicka här.

4) Hur kan jag som lantbrukare och slutkund se rätt pris på maskinerna?
- Farmers First har en transparant lösning så att du som lantbrukare och företagare ser rätt pris direkt. För att se rätt pris behöver du vara inloggad och kopplad till ett företag. När du loggar in, visas automatiskt det pris som gäller för dig som lantbrukare och företagare. Utan inloggning visas listpriset för en standardutrustad maskin.

5) Vad gör jag om jag har frågor om en maskin eller vill diskutera med en produktrådgivare?
- Hos Farmers First kan du enkelt hitta information om maskinernas priser, egenskaper, tekniska specifikationer samt videolänkar om maskinerna. För att få ytterligare information eller diskutera med en produktexpert kan du enkelt kontakta oss via chatt, e-post, telefon eller boka tid för ett webbmöte med en rådgivare. Läs mer om hur du kan kontakta oss och boka tid här.

6) Hur går det till att köpa en maskin hos Farmers First?
- När du är intresserad av att köpa en maskin kan du själv gå in och välja en maskin, läsa om dess egenskaper och tekniska specifikationer, samt se videor om maskinen. Du kan även läsa om specifika modeller, se pris, och få information om tillbehör som passar svenska förhållanden. Dessutom kan du se vilka servicelämnare som finns nära dig och hur maskinen kan finansieras. För ytterligare rådgivning kan du boka en tid och kontakta oss för att diskutera val av modell och utrustning.

När du har fått svar på alla dina frågor och funderingar, kan du påbörja köpet genom att skicka en offertförfrågan. Vi på Farmers First kommer då att kontrollera leveranstid, välja en lokal servicepartner för leverans, service och underhåll, samt diskutera önskad finansieringslösning med dig. Vi kommer att ha löpande kontakt för att säkerställa att beställningen blir korrekt. När allt är klart, tar vi fram ett köpeavtal som du signerar via BankID.

7) Jag hittar inte den maskinmodell eller den utrustning som jag letar efter, eller jag vill bygga och utrusta en egen maskin?
- För de varumärken vi säljer har vi valt ut ett antal modeller som vi beskriver, men det finns fler modeller tillgängliga. Om du har frågor om en modell som inte finns upplagd eller önskar annan utrustning, kontakta oss gärna via e-post på sales@farmersfirst.se, telefon på 040-22 32 50, eller använd knappen "Boka ett möte" för att komma i kontakt med en produktexpert. Vi hjälper dig gärna med att konfigurera en maskin som passar dina behov och ger dig mer information om priser och specifikationer. För mer information klicka här.

8) Hur kan Farmers First hjälpa till att ta fram en finansieringslösning vid maskinköp?
- Vid köp väljer du som kund hur maskinen ska finansieras och betalas. Vi erbjuder flera alternativ för att anpassa efter olika verksamheter:

1. Betala med faktura.
2. Ordna egen finansieringslösning.
3. Få en finansieringslösning via en av våra samarbetspartners.

Finansieringsalternativen inkluderar lån, avbetalning eller leasingavtal. För mer information om finansieringsmöjligheter, kontakta oss på sales@farmersfirst.se eller kontakta oss här.

9) Hur gör jag med inbyte av maskin när jag köper en ny maskin av Farmers First?
- Farmers First och våra servicelämnare förmedlar gärna kontakter och hjälper till med hanteringen av ditt eventuella inbyte. Idag finns det flera olika sätt att sälja begagnade maskiner på;

• Sälj via auktionsfirma eller en annonshemsida.
• Använd våra servicelämnare för att köpa ditt inbyte eller hjälpa dig att sälja det genom deras maskinförsäljningstjänster.
• Sälj maskinen själv genom traditionella nätverk.

Om du väljer att gå genom oss på Farmers First assisterar vi med att marknadsföra ditt inbyte på auktionssidor som vi samarbetar med. Våra experter utför en oberoende värdering genom ett gårdsbesök för att säkerställa att du får rätt pris. Läs mer här.

10) Vad är ett Pro-kit?
- Ett PRO-kit ingår i maskinköpet. Det är de mest väsentliga och frekvent använda reservdelarna om krävs för att snabbt återställa driften vid olyckor. Dessa delar möjliggör omedelbara reparationer för att säkerställa kontinuerlig produktion.

11) Vad innebär ett Care-program?
- Vid köp av en maskin via Farmers First inkluderas ett Care-program, ett underhållsprogram som omfattar flera kontrollpunkter och vissa underhållsåtgärder som utförs av våra servicelämnare under de första 36 månaderna. Care-programmet medför en möjlighet att årligen följa upp att maskinen fungerar som den ska och innefattar grundläggande underhållsåtgärder. Tillsammans med varje maskin tillhandahålls en underhållsplan som listar alla nödvändiga underhållsåtgärder, inklusive löpande underhåll vid användning samt det underhåll som den auktoriserade serviceverkstaden behöver utföra för att garantin ska vara giltig.

12) Hur fungerar Farmers First Underhållsfunktion?
- När du köper en maskin från oss får du med en färdig underhållsplan i vår app. Denna plan innehåller all relevant information om maskinens underhåll, som både du och din servicelämnare kan använda och uppdatera. I appen finns även en direktlänk till maskinens originaldelar för enkel beställning av reservdelar. Dessutom inkluderas bilder från instruktionsboken för att underlätta genomförandet av underhållsåtgärderna. För de som önskar kan även befintliga maskiner läggas till i underhållstjänsten. En väl underhållen maskin är inte bara tillförlitlig när den behövs som mest utan bidrar även till ett högre andrahandsvärde på sikt. Läs mer här.

13) Vad är en Servicelämnare och vilken roll har de?
- Vi förstår vikten av att ha tillgång till bra lokala serviceverkstäder, därför har vi ett stort nätverk av servicelämnare över hela Sverige. Dessa servicelämnare är utrustade med nödvändig utbildning och har tillgång till reservdelar och manualer för att kunna ge dig och dina maskiner bästa möjliga service. Hos oss har du friheten att välja vilken av våra servicelämnare du vill samarbeta med, och du har även möjlighet att följa deras arbete med din maskin genom vår unika underhållstjänst, som loggar allt som görs. När du har skapat ett konto och registrerat ditt företag kan du enkelt se vilken servicelämnare som är närmast dig. Informationen om våra servicelämnare presenteras automatiskt på vår webbplats när du är inloggad. Läs mer här.

14) Hur sker leverans av en maskin från Farmers First?
- Vid leverans av maskiner sker detta genom den valda servicelämnaren. Tillsammans med tillverkaren specificerar Farmers First de nödvändiga åtgärderna som ska utföras innan leverans till kund. Vid igångkörningen av maskinen finns vanligtvis den lokala servicelämnaren närvarande. Vid mer avancerade maskiner kan både Farmers First och tillverkaren närvara för att säkerställa att kunden kan använda maskinen på bästa möjliga sätt.

15) Vilka villkor och garantier gäller köp av en maskin hos Farmers First?
- Farmers First är med i Maskinleverantörerna och följer samma standard som branschen i övrigt. Vi lämnar 12 månaders garanti om inget annat anges. Läs mer här. Våra servicelämnare tar hand om dina garanti- och reklamationsärenden. De tar in maskinen för att se över den och driver sedan vidare ärendet till oss på Farmers First för vidare hantering.